Pettäjän tie

Tämä Sugarbird-muotiliikkeen Instagramissa vuonna 2021 poseerannut rouva on Gabriella eli nuorekkaasti Gabi Tóth, laulaja, joka vuonna 2005, vain 17-vuotiaana, singahti Megasztár-kykyjenetsintäohjelmasta Unkarin popskeneen. Kansainvälisesti hänen suurin menestyksensä on tainnut olla loppukilpailupaikka vuonna 2012 Bakun Euroviisuissa, mutta muuten hän vaikuttaa olevan, sanoisinko, erittäin kansallinen ja kansallismielinen esiintyjä, jonka nykyistä musiikkityyliä voisi kai nimittää folk-popiksi tai etnopopiksi.

Entisestä rokkimimmistä on tullut selkeästi myös konservatiivisempien tätien ja setien makuun sopiva esiintyjä, Orbánin Unkarin virallisen viihdekulttuuripolitiikan airut ja edustaja. Yhdessä räppäri FankaDelin kanssa hän tulkitsi pari vuotta sitten ”Unkarilaisuudentutkimuksen instituutin” tahatonta huumoria tulvivaan pseudohistoria-animaatioelokuvaan ”Pozsonyn taistelu” sävelletyn kappaleen. Teos löytyy YouTubesta, mutta ainakin unkarintaitoisille suosittelen ehdottomasti Borbála Széplábin hykerryttävää parodiaversiota. Laulussa toistellaan, miten ”Jumala on yksi”; tämä lause liittyy unkarilaisten sankarilliseen muinaisuuteen ainakin sen kautta, että se on kirjoitettu muinaisunkarilaisella riimukirjoituksella Transilvanian Énlakan unitaarikirkon kattopaneeliin. Tosin siihen aikaan, josta ”Pozsonyn taistelu” -elokuva kertoo, unkarilaiset eivät olleet kristittyjä eivätkä luultavasti myöskään yhden jumalan palvojia, mutta kansallismielistä käsikirjoittajaa tämä ei suuresti häiritse.

Tuossa ylempänä näkyvässä kuvassa puolestaan Gabi Tóth esiintyy saman firman puvussa, joka vaatetti hänet myös esiintymiseen paavi Franciscuksen vierailun yhteydessä ”Eukaristisessa maailmankongressissa” 2021. Kuten näkyy, pukusuunnittelija on ammentanut kansallisesta kirjontaperinteestä molemmin käsin, ja samantapaista inspiraatiota näkyy Tóthin esiintymisasuissa muutenkin. (Koomikko Edina Pottyondy taisi käyttää Tóthista nimitystä matyólotyó, suomalainen vapaasti käännetty vastine voisi olla ”pirtanauhalortto”. Pohjoisunkarilainen matyó-heimo tunnetaan hillittömän värikkäistä ja koreista kirjailuistaan, joita Unkarin matkamuistoteollisuus ja turismi ovat vuosikymmenten mittaan intensiivisesti tuotteistaneet.) Niin, Gabi Tóth todellakin vietiin laulamaan paaville. Hän on vuosien ajan avoimesti tuonut julkisuuteen muun yksityiselämänsä ohessa myös konservatiiviset kristilliset perusarvonsa: ”uskonto, perhe ja perinteiden kunnioitus ovat niitä arvoja, joiden mukaan pyrin elämään ja kasvatan myös pientä tytärtäni” – ja myös valittanut kokevansa tämän takia jatkuvasti loukkauksia.

Ja sitten tämä nainen, joka vuosikaudet on julistanut perus-perhearvoja ja äitiyden onnea myös blogissaan, jota on kirjoittanut (ilmeisesti taannoiseen perheministeriin, nykyiseen presidenttiin Katalin Novákiin kytkeytyvälle) Család (‘Perhe’) -sivustolle, jättää neljän vuoden avioliiton jälkeen miehensä, huippukokki Gábor Krauszin lehdellä soittelemaan. Vielä muutama kuukausi sitten Tóth hehkutti blogissaan, miten ”tätä rakkautta ei hajota hurrikaanikaan”. Nyt somen ja juorulehtien seuraajille on tehty selväksi, että Gabi Tóth on löytänyt uuden onnen äskettäisellä kiertueellaan esiintyneestä Fricska-tanssiyhtyeestä. Fricska tarkoittaa ’luunappia, näpäytystä’, kuvaannollisesti jonkinlaista tölväisyä tai nöyryytystä. Semmoisen kertoi Gábor Krausz jossain somepäivityksessään juuri saaneensa kohtalolta; ilmeisesti hänet oli aika yllättäen asetettu ns. tapahtuneiden tosiasioiden eteen, ja ilmeisesti myös kolmivuotias Hannaróza-tytär on nyt hänen hoivissaan äidin viettäessä laatuaikaa uuden, nuoren ja notkean miesystävänsä kanssa.

Nyt on siis Unkarin keltalehdistö ja some niin täynnä Gabi Tóth -aiheisia juoru-uutisia, pilakuvia, meemejä, enemmän tai vähemmän henkeviä kommentteja, että niiltä ei välty edes tämmöinen vanha kääkkä, jota ei popmusiikki tai viihdejulkkisten maailma sinänsä voisi vähempää kiinnostaa.

Kuten tämä takavuosien Kevin Costner -leffan mainosta mukaileva ”Sutii tanssijoiden kanssa”:

Tai tämä Kartonkocsma-sivustolta bongaamani pilapiirros, jossa mukaillaan konservatiivisen ”koti, uskonto, isänmaa” -iskulauseen unkarilaista versiota Isten, haza, család eli ’Jumala, isänmaa, perhe’. Viimeiseen sanaan on lisätty yksi kirjain: csalárd tarkoittaa ’pettäjää’.

Ja tässä lopulta syy siihen, miksi yhden ”viihdetaiteilijan” parisuhdekuvioita jaksavat vatvoa myös järkevät aikuiset ihmiset. Ei ole kyse vain yhdestä julkkiksesta, joka vuosikaudet leuhottaa kristillis-konservatiivisista perhearvoistaan ja sitten yhtäkkiä heittää ne hiiteen. (Tunteet ne on diakonissallakin, ja ns. kristillisissä piireissäkin on maailman sivu nähty monenlaista parisuhde- ja seksisekoilua.) Vaan kyse on kokonaisesta tekopyhyyden maailmasta, jossa ”Jumala” on itsetyytyväisesti myhäilevä Viktor Orbán ja ”isänmaan” tilalla on kasa rahaa. Tarkemmin sanoen: kasa Unkarin ja Euroopan veronmaksajien rahaa, joka päätyy Orbánin järjestelmän suosikkien taskuihin – myös valtion virallisia juhlallisuuksia, paavin vierailusta kansallispäivän yleisötilaisuuksiin, tähdittävän Gabi Tóthin.

Alaston kleptokratiameininki on Orbánin Unkarissa perin kömpelösti peitelty ylevien ihanteiden verholla, ja hallituksen arvostelijoiden riemuksi tämä verho repeilee näyttävästi aina, kun joku systeemin korkea-arvoinen tai näkyvä edustaja ei pysty elämään näiden moraali-ihanteiden mukaan. Viime vuosina onkin riippumattomassa mediassa ja somessa nauraa räkätetty kokaiinivetoisista Pirkka-orgioista kärynneelle Fidesz-pormestarille tai puolueen vanhalle perustajajäsenelle, joka Brysselissä yritti paeta poliisin (koronarajoitusten takia) ratsaamista homoseksibileistä vesiränniä pitkin, huumeita selkärepussaan. Gabi Tóthin parisuhdedraama on Orbánin systeemin vastustajille samanlainen syöttö lapaan.

Tässä syötössä on kuitenkin ikävä kierre. Arvo- ja moraalikeskustelua on kiva ja helppo käydä, mutta se myös helposti luiskahtaa sivuun oikeista yhteiskunnallisista asiakysymyksistä – kuten korruptio, oikeusvaltion rappio ja kansaa aivopesevän propagandan valheellisuus. Pahimmillaan sitten päädytään hedelmättömiin ja moraalisesti melkein yhtä kyseenalaisiin henkilökohtaisuuksiin. Orbánia ympäröivän korruption sijasta vitsaillaan pääministerin huomiotaherättävästä lihomisesta, Gabi Tóthin miessekoiluihin keskitytään enemmän kuin siihen, miten valheellinen ja vahingollinen on se ”perinteinen” perheihanne, jonka mannekiiniksi Tóth on nostettu. Tämän tuoreimman skandaalin nostattamissa somekommenteissa kukkii myös perinteinen naisviha.

Jätä kommentti