Laulava ministeri ja kunnanhallitusten oppirahat

Unkarin koulujärjestelmästä olen kirjoitellut täällä joskus ennenkin. En ole itse päässyt näkemään, mitä koulujen seinien sisällä tapahtuu, ja luultavasti Unkarissa kuten hyvin monessa muussakin maassa on valtavia sisäisiä eroja koulujen, opettajien ja opetuksen laadun suhteen. Mutta sen uhallakin, että yleistyksen alle jää paljon sääntöä koettelevia poikkeuksia, olisin aika valmis väittämään, sen perusteella, mitä olen kuullut ja mitä olen kyseisen koulujärjestelmän kasvateissa itse nähnyt, että jotakin on pahasti pielessä. Ilmeisiä ongelmia on ainakin kieltenopetuksessa – tavallisesta unkarilaisesta koulusta (poikkeuksiakin varmasti on!) ei saa toimivaa vieraan kielen taitoa, vaan kokemukseni mukaan yleensä ne unkarilaiset, jotka pystyvät kunnolla kommunikoimaan englannin, saksan, ranskan tms. kielellä, ovat erikseen käyneet kielikoulut tai -kurssit (jollaisille melkoinen osa vanhempia lapsensa koulun ohessa lähettää) tai oleskelleet kyseisessä maassa – ja laajemmin opettajankoulutuksessa, joka selvästikään ei vedä kansan parhaita voimia pedagogin ammattiin. Ja miksi vetäisi, kun palkkaus, ammatin arvostus ja työolot ovat mitä ovat. (Opettajien palkkataso on  unkarilaisittainkin surkea. Kymmenen vuoden työkokemuksella oppikoulun opettaja voi ansaita jopa huikeat 166.000 forinttia eli 536 euroa kuussa, peruskoulun opettajien keskipalkka jää alle 500 euron.)

Koulujärjestelmä on myös ideologinen taistelutanner. Orbánin hallitus on pyrkinyt keskittämään oppikirjatuotannon ja rajoittamaan vapaata kilpailua. Samoin hallitukselle on selvästikin ollut tärkeää palauttaa kouluihin pakollinen uskonnonopetus (uskonnottomille etiikka ja elämänkatsomustieto) ja suosia kirkkojen ylläpitämiä kouluja. Edelleenkin ilmeisistä aatteellisista syistä koulujen liikuntatunteja on lisätty rajusti, ilman vastaavia resursseja, mikä johtaa siihen, että lapsia kävelytetään koulun käytävällä tai pihalla tai että ”liikuntatunneilla” istutaan pulpetissa ja kirjoitetaan ”jumppavihkoon” vaikkapa urheilulajeja. Tuoreimpia kohun aiheita on ollut jokapäiväisen pakollisen laulutunnin lisääminen koulujen ohjelmaan – elokuisessa tiedotustilaisuudessa inhimillisten voimavarojen superministeri Balog tosin lauhdutteli mieliä vakuuttaen, että ylimääräistä laulutuntia ei tule, tarkoitus on vain, että ”joka päivä laulettaisiin”. Varmaan ainakin unkarilaisia kansanlauluja. Näin ministeri Balog itse näytti mallia: Csitárin vuorten juurella / jo kauan sitten on satanut lumen. / Kuulin, kultaseni, / että kaaduit ratsuinesi. / Mursit kätesi, / millä nyt syleilet minua? / Niinpä, rakas kultaseni / en voi olla omasi.

Sisältöjen lisäksi koulujen käytännön hallinto on haluttu keskittää yksiin käsiin. Tätä varten Orbánin hallitus vuonna 2012 perusti Horthyn ajan legendaarisen opetusministerin mukaan nimetyn ”Klebelsberg-laitosylläpitokeskuksen” (Klebelsberg Intézményfenntartó Központ), lyhyesti Klik vain. Klikin itsevaltaista ja taitamatonta toimintaa on alusta saakka säestänyt kohu ja kritiikki: opettajien palkanmaksut ovat viivästyneet jopa viikkokausia, kouluja on komennettu toimittamaan lapsia statistiyleisöksi pääministerin kansallispäiväpuhetta kuuntelemaan (tämä kirvoitti äänekkäitä protesteja), kouluihin on nimitetty pätevyydeltään kyseenalaisia rehtoreita opettajakunnan ja vanhempien tahdon vastaisesti, ylipäätään koko laitoksen toiminnan teknis-taloudellis-hallinnollisesta taitamattomuudesta antoi jo vuonna 2014 laadittu selvitys murskaavan arvion.

Hvg.hu-sivuston tuoreen artikkelin mukaan Klikin toiminnassa, yllätys yllätys, näyttäisi olevan taloudellisestikin kaikenlaista hämärää. Asia on tullut ilmeiseksi nyt, kun useat kunnat ovat vaatineet koulujen ylläpidon Klikiltä takaisin itselleen. Nimittäin: yli kolmentuhannen asukkaan paikkakunnat voivat päättää, huolehtivatko kouluistaan itse vai antavatko sen Klikin tehtäväksi, jälkimmäisessä tapauksessa maksaen Klikille erikseen määritettävän korvauksen. Enemmistö kunnista päätti alun alkaenkin pitää koulujen ylläpidon omissa käsissään. Tämä tosin merkitsee vain infrastruktuurin (koulurakennusten ym.) hallinnointia – opetuksen sisältöjä, oppimateriaaleja, opettajien palkkaamista ym. pyörittää joka tapauksessa kaikkialla Klik.

Nyt ilmeisesti yhä useammat kunnat ovat ”maksaneet oppirahansa”. Esimerkiksi pienessä Siklósin kaupungissa lähellä Kroatian rajaa koulujen ylläpito oli vuonna 2012 annettu Klikin tehtäväksi, ja tästä hyvästä kaupunki maksoi Klikille 104 miljoonaa forinttia (340.000 euroa) vuodessa. Tämän vuoden alussa kaupungin johto sai sitten selvityksen, jonka mukaan Klik oli vuonna 2014 käyttänyt Siklósin koulujen ylläpitoon 87 miljoonaa forinttia eli melkein viidesosaa vähemmän rahaa. Kun korvaussummia määräävä toimikunta ei suostunut tinkimään, pienen kädenväännön jälkeen kaupunki päätti ottaa kustannukset taas omille harteilleen – siitäkin huolimatta, että Siklósin kouluissa käy ympäristön maaseutukunnista lapsia, joiden vanhemmat eivät maksa kunnallisveroja Siklósiin eivätkä siis mitenkään osallistu koulujen ylläpitoon. Toisella puolella maata, Slovakian rajalla Salgótarjánissa taas kaupunginisät olivat ensin ajatelleet, että kun ei paikallistasolla kuitenkaan saa päättää opettajanvirkojen täytöstä tai oppimateriaaleista, miksi pitäisi huolehtia myöskään liidun ostamisesta tai vahtimestarin palkkaamisesta, semminkin kun koulujen ylläpito oli vuonna 2014 syönyt kaupungin budjetista yli 280 miljoonaa forinttia. Heinäkuussa ilmeni kuitenkin, että Klik vaatisi kaupungilta koulujen pyörittämisestä 350 miljoonaa forinttia.

Toisin sanoen: Klik työskentelee ainakin suurempien paikkakuntien osalta melkoisen mukavalla voitolla, saaden kunnilta korvausta selvästi enemmän kuin mitä itse niiden koulujen ylläpitoon kuluttaa. Lisäksi Klikiä tietenkin ylläpitää valtio, vuodessa 150 miljardilla forintilla veronmaksajien rahaa. Siitä huolimatta Klik on jatkuvissa maksuvaikeuksissa, palkkojen ja palkkoiden maksut ovat tahtoneet viivästellä, ja valtion laitoksista Klik on tällä hetkellä pahimmin velkaantunut. Näin puusta katsoen näyttää siltä, kuin rahaa mystisesti katoaisi jonnekin, ja joka tapauksessa tämä systeemi, jonka tarkoitus on ollut taata koulujärjestelmän tehokkuus ja alueellinen tasa-arvo, ei todellakaan toimi sen mukaisesti.

Oppirahajutun opetus: Keskitetty vallankäyttö näyttää ensi silmäyksellä tehokkaalta ja antaa periaatteessa mahdollisuuden edistää kauniita, hienoja ja iloisia asioita. Mutta se on selvästikin omiaan myös johtamaan siihen, että käytännön toiminnat päätyvät epärehellisiin ja taitamattomiin käsiin. Lopputulos on yhtä vaivaannuttava kuin ministerin laulu.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: