Villin Idän malliin

Érpatak on pieni, alle kahdentuhannen asukkaan kunta Unkarin koilliskolkassa Szabolcs-Szatmár-Beregin läänissä, alueella, joka Unkarin valtamedioissa esiintyy alikehittyneenä, köyhänä, rakennemuutoksen ja työttömyyden kurittamana seutuna. (Alun perin pitäjä tunnettiin nimellä Hugyalj, mikä historiallisesti ilmeisesti palautuu vanhaan ‘tähteä’ merkitsevään sanaan. Koska kyseinen sana on unkarissa kuitenkin muuttunut samannäköiseksi vanhan kunnon suomalais-ugrilaisen ‘kusi’-sanan kanssa ja siksi jäänyt unohduksiin,  ‘Kusenalus’ ei tuntunut mukavalta asuinpaikan nimeltä, joten nimi muutettiin vuonna 1908 virallisesti ‘Suonipuroksi’.) Viime aikoina tämä pieni paikkakunta on noussut julkisuuteen vuodesta 2005 hallinneen pormestarinsa, äärioikeistolaiseen Jobbikiin kuuluvan mutta ”sitoutumattomana” esiintyvän Mihály Zoltán Oroszin ansiosta, joka pyrkii tekemään tunnetuksi ns. Érpatakin mallia: kuri, järjestys, nollatoleranssi.

Pääkaupungin ja ulkomaiden medioille on toki varsin yhdentekevää, millä ehdoilla itäunkarilaisen tuppukylän työttömät romanit estetään kuolemasta nälkään. Enemmän huomiota paikkakunta on saanut pormestarinsa näyttävistä mediatempauksista. Mielellään perinneasuihin pukeutuva Orosz säväytti heinäkuun alussa Budapestin Pride-tapahtumassa mustalla hopeakaluunaisella liivillään, saappaillaan ja metrinmittaisen sulan koristamalla hatullaan. Kuten Népszabadságin reportteri pirullisesti totesi, Priden vastustajien usein mainitsemia stringitangoissa ketkuttelevia pornopoikia tai kumipukuisia transvestiitteja ei kulkueessa näkynyt, vaan hätkähdyttävin pukeutuminen löytyi kulkuereitin varrelta vastamielenosoittajien joukosta. Uutiskuvassa pukuloisto tosin jää pormestarin varsinaisen sanottavan peittoon:

MTI-uutistoimiston kuvassa (kuvaaja Zsolt Szigetváry) pormestari Orosz pitelee tekstiä 3. Mooseksen kirjan 20. luvusta: ”Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava.”

Ja elokuun alkupäivinä Érpatak sitten ylitti kansainvälisen uutiskynnyksen. AP:n uutinen kertoi englannintaitoiselle maailmalle pormestarin tempauksesta, josta tietenkin löytyy myös YouTube-video:

Videolla edelleenkin rakkaaseen perinnepukuunsa sonnustautunut pormestari Orosz (Eva S. Baloghin blogijutusta muuten löytyy vieläkin vinkeämpää kuva-aineistoa Oroszin rooliasuharrastuksesta) johtaa symbolisia hirttäjäisiä. Vastapainoksi ”uskonnon tasolle kohotetulle” holokaustin muistelulle, jota juutalaisten ja vapaamuurarien hallitsema media meille jatkuvasti tyrkyttää, tarkoitus on nyt kiinnittää huomiota siihen ”toiseen holokaustiin”, jota Israelin hallitus on panemassa toimeen Gazan alueella. Pormestari julistaa, että Israelin johdon on vielä vastattava tuhansien siviilien kuolemasta Jumalan edessä, yleisön taputtaessa tallaa jalkoihinsa paperista kömpelösti askarrellun Israelin lipun ja käskee sitten tatuoitua, huppupäistä pyöveliä potkaisemaan jakkaran kahden pienoishirsipuuhun viritellyn nuken jalkojen alta. Nuket esittävät Israelin presidenttiä Shimon Peresiä ja pääministeri Benjamin Netanjahua, ja kummankin rintaan on kiinnitetty teksti: ”Olen sotarikollinen, katala kansanmurhaaja, siksi olen saanut ansaitun rangaistuksen, hirttokuoleman. Lähden mestarini saatanan luokse, missä minua odottaa helvetin tuli.” Lopuksi ilmeisesti kuunnellaan Palestiinan kansallishymni. Palestiinalaisvaltion lippujen lisäksi taustalla liehuvat punavalkoiset ns. Árpád-raitaliput, Unkarin äärioikeiston perinteinen tunnus.

Tämäntapaista kahjoiluahan näkee nykyään muuallakin Euroopassa: Israelin hallituksen väkivaltatoimien nostattamaa närkästystä käytetään perinteisen antisemitismin polttoaineena ja sillä perustellaan ennakkoluuloja paikallisia juutalaisyhteisöjä kohtaan – tai, kuten unkarilaisessa antisemitismissä perinteisesti, ei niinkään paikallisia, todellisia, eläviä juutalaisia vaan jotakin kasvotonta, lähes yliluonnollista kansainvälistä vaaraa kohtaan. Tässä uhkakuvassa ”juutalaisuus” tarkoittaa samaa kuin vasemmistoliberaali kulttuurikosmopolitismi, kansainvälinen suurpääoma, vapaamuurarit, illuminaatit ja ties mitkä salaseurat, joita yhdistää toisiinsa vain halu hallita maailmaa ja erityisesti sortaa unkarilaisia tuhoamalla näiden pyhät, kansalliset arvot.

Ja tämän tuhansien unkarilaisten sängyn alla asustavan, lapsia syövän peikon torjuntaan valjastetaan sekä maailmanpolitiikka että uskonto. Erityisen hyvin tässä toimivat ”kansalliset” protestanttikirkot, joita, toisin kuin suurta kansainvälistä katolista kirkkoa, eivät määräile jossain ulkomailla istuvat ja ulkomaankieliä puhuvat ihmiset. Unkarissa erityisesti reformoidun kirkon piirissä vaikuttaa näkyvästi (ja tietenkin monien kirkon jäsenten suureksi suruksi ja harmiksi) monia avoimen äärioikeistolaisia ja antisemitistisiä poliitikkoja, pappeja ja seurakuntien luottamushenkilöitä. Itä-Unkarin Debrecenissä, ”kalvinistien Roomassa”, Jobbik-puoluetta edustava kaupunginvaltuutettu ja seurakuntaneuvoston jäsen Tibor Ágoston sekä pastori László Mohácsi järjestivät viime viikolla Érpatakin tempausta muistuttavan mielenosoitusperformanssin, jossa Ágoston kaatui maahan symbolisen konepistoolisarjan surmaamana ja Mohácsi syytti muun muassa suurinta Unkarin juutalaisseurakuntien yhteisöä Mazsihisziä ”unkarilaisten vihaamisesta”. (Ne, jotka vielä haluavat menettää palasen uskostaan ihmiskuntaan, voivat katsella kuvia ja videota vagy.hu-sivuston reportaasista.)

Érpatakin hirttäjäiset saivat sen verran kansainvälistä kohua aikaan, että Unkarin ulkoministeriökin joutui reagoimaan ja antamaan julkilausuman, jossa Gazan konfliktiin toivotaan diplomaattista ratkaisua ja Érpatakin pormestarin tempaus ”järkytystä” tuntien tuomitaan. Oppositiopoliitikkojen ja Israelin lähettilään painostuksesta ilmeisesti syyttäjäkin on vihdoin ryhtynyt tutkimaan asiaa, mutta kovin todennäköiseltä ei vaikuta, että pormestari Oroszille koituisi tästä mitään konkreettisia seuraamuksia. Päinvastoin: edellä linkitetyssä Gépnarancs-sivuston artikkelissa Tamás Szele pelkää, että pormestari vain innostuu ja tuntee itsensä imarrelluksi tästä kansainvälisestä huomiosta – ja hänen varsinaiset mestarinsa, kuten Jobbik-puolueen johtaja Gábor Vona, tuntevat tarvetta panna vieläkin paremmaksi, esimerkiksi Euroopan äärioikeistolaisten ja ”rodunsuojelijoiden” konferenssissa, joka järjestetään Budapestissa lokakuun alussa.

Kotikutoisilla julkisuustempauksilla on nykyään helppo saada jopa kansainvälistä huomiota. Näiden politiikan kolaollien ja smoukahontaksien seuraamisen sijasta kannattaisi ennemmin kysyä, mitä esimerkiksi Érpatakissa todella tapahtuu ja miten siellä elävät ihmiset, jotka jo kaksi kertaa ovat valinneet pormestarikseen ”surupukuisen Nils Holgerssonin”, kuten pormestarin juhla-asua Pride-tapahtuman yhteydessä kommentoitiin. Magyar Narancs -lehden toimittaja lähti katsomaan, miten ”Érpatakin malli” käytännössä toimii, ja järkyttyi: kylä on ”Unkarin kammottavimpia paikkoja”, ja Érpatakin malli näyttää merkitsevän, että ihmiset elävät jatkuvassa pelossa.

Érpatakin malli (jota on yksityiskohtaisesti esitellyt mm. Index-uutissivusto) saattaa äkkiseltään vaikuttaa järkeenkäyvältä, etenkin niiden mielestä, jotka arvostavat kuriin, järjestykseen ja hierarkian kunnioitukseen perustuvaa yhteiskuntaa. (Malli onkin ilmeisesti leviämässä etenkin Jobbik-johtoisilla paikkakunnilla.) Mallin avainkäsitteitä ovat järjestys, nollatoleranssi ja ankarat rangaistukset. Kunta avustaa vain niitä, jotka noudattavat sääntöjä, pitävät kotinsa ja lapsensa siisteinä ja maksavat maksunsa. Virkamiehet toimivat militanttina, aggressiivisena yhteisrintamana, poliisin johdolla, ja jokaisen kuuluu avustaa poliisia tämän työssä. Joka ei näin tee, on ”tuholainen”, jota vastaan on taisteltava niin kauan kuin hän ei muuta tapojaan, poistu paikkakunnalta tai joudu vankilaan. Pahimmassa syrjäytymisvaarassa elävien romanien tilanne on pormestari Oroszin mielestä yksinkertainen: ”On pieni joukko rikollisia, pieni joukko yhteistyö- ja sopeutumiskykyisiä, pieni joukko niitä, jotka lisääntyvät vain elääkseen lapsilisien varassa, ja suurin osa häälyy näiden välillä.” Kunhan vain rosmot saadaan kiinni ja mustalaisia yllyttävät kansalaisaktivistit kuriin, tämä suurin osa tulee lopulta seuraamaan rehellisen, työtätekevän ja sopeutuvan ryhmän esimerkkiä.

Asiantuntijat ovat jo pitkään varoittaneet, että yksinkertaisiin voimatoimiin nojaava malli käytännössä johtaa yhteisön jakautumiseen ja konfliktien kärjistymiseen. Magyar Narancsin reportaasin mukaan tämä kärjistyminen on jo tapahtunut. Haastateltu iäkäs paikallinen mies kertoo, että ”jos näen pormestarin tulevan katua pitkin, menen äkkiä taloon sisään.” Kuuluisissa hirttäjäisissä ei ollut yleisöä kuin muutama kymmenen henkeä, nämäkin varmaan joko pormestarin työtovereita tai paikalle komennettuja közmunkáseja, yleisiin töihin kuten vesakoita raivaamaan työllistettyjä työttömiä. Useimmat érpatakilaiset välttelevät kohtaamista pormestari Oroszin kanssa – mutta silti hänet todennäköisesti valitaan seuraavissa vaaleissa uudelleen. Onneksi häntä ei kylällä paljon näy, sillä aikaansaamiensa oikeusjuttujen takia hän viettää päiväkausia lähikaupunki Nyíregyházan raastuvanoikeudessa, jolta vähän väliä kuluu kokonainen päivä pelkästään pormestari Oroszin asioiden selvittelyyn.

Muutamilta rohkeammilta érpatakilaisilta toimittajat kuulivat ikäviä tai suorastaan karmeita tarinoita. Paikallisen uniaattiseurakunnan pappi ei enää saa tulla lastentarhaan eikä kouluun antamaan uskonnonopetusta. (Yli puolet érpatakilaisista on uniaatteja (görög-katolikus); Itä-Euroopan uniaattikirkot ovat syntyneet, kun monet Puolan tai sittemmin Itävalta-Unkarin valtaan kuuluneet ortodoksiyhteisöt liittyivät Rooman paavin alaisuuteen säilyttäen oman perinteensä ja ns. bysanttilaisen riitin.) Syynä papin porttikieltoon on se, että isä János muutama vuosi sitten kieltäytyi tulemasta jouluseimeä ja ristiä siunaamaan tilaisuuteen, joka järjestettiin silloisen äärioikeistolaisen MIÉP-puolueen nimissä. Piispakin oli ollut sitä mieltä, että poliittiseen tilaisuuteen ei kannata mennä, pormestari taas näki asian toisin, ja siitä pitäen sielunpaimenella ei ole ollut asiaa kunnan koululaitokseen. Romaniperheen äiti taas kertoo, miten perheen kaksi lasta otettiin huostaan, koska äiti oli joutunut lyömään kuusivuotiasta poikaansa saadakseen tämän irti nelivuotiaan pikkuveljensä kimpusta. Äiti ymmärsi, että lastensuojeluviranomaisten oli puututtava pikkupojan mustelmiin, mutta ei hyväksynyt sitä, että pormestari omassa persoonassaan ja tilannetta dokumentoivan kameramiehen saattelemana tuli viemään lapsia. Lopulta tarvittiin paikalle poliisi, ja perheen isä vietiin käsiraudoissa putkaan. Vanhan pariskunnan talousrakennus on poltettu ja taloon heitetty molotovincocktail – kaikki tietävät syyllisen, mutta kukaan ei uskalla sanoa tämän nimeä. Opettaja-kansalaisaktivisti, jonka ajasta suuri osa kuluu käräjöintiin pormestarin kanssa, on saanut kokea uhkailuja, ryöstöyrityksiä ja suoranaista pahoinpitelyä (huppumies löi leuan pirstaleiksi ja katosi tietymättömiin, samoin kuin tapahtumaa kuvanneen valvontakameran tallenne), eikä häntä uskalla kukaan ottaa töihin niin kauan, kuin oikeusjuttuja pormestarin kanssa on jatkuvasti vireillä. Paikallisen kunnanvaltuutetun mukaan ”ihmiset ovat jo aivan kyllästyneitä, mutta pormestari valitaan silti uudelleen, sillä jotenkin hän pitää ihmisiä pelossa.”

Performanssit ja pellepuvut sikseen. Todellinen ongelma näyttää olevan siinä, että Unkarin kansalaisyhteiskunta ja paikallisdemokratia eivät kaikkialla oikein toimi. Pormestarit eivät näköjään ole kansaa palvelevia virkamiehiä vaan alimman portaan feodaaliruhtinaita, joille järjestelmä antaa mahdollisuuden pyörittää omaa pienoisdiktatuuria. (Samanlaista pikkuruhtinaskuntaa johtaa toisella puolella maata myös tässä blogissa aiemmin esillä ollut József Balogh, joka mäiski avovaimonsa sairaalakuntoon ja väitti tämän kompastuneen koiraan. Myös Balogh on paikkakunnallaan suosittu pormestari, jonka mandaattia ei akkaväen tai pääkaupunkilaisten intellektuellien piipitys uhkaa.) Kansa taas ei tunnu kaipaavan tasa-arvoa ja osallisuutta päätöksentekoon vaan suojelusta ja vahvaa johtajaa. Täältä ne demokratian ongelmat varmaan perimmältään nousevat.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: