Pieni teatteripäivitys

Unkarin tämänhetkisten kulttuuripoliittisten kiistojen ytimessä – ja myös esimerkiksi taannoisen Ruotsin television ajankohtaisohjelman yhtenä pääaiheena – on ollut teatterielämä. Erityisesti on kohistu Kansallisteatterista (Nemzeti Színház), jonka johtajanpaikalta savustettiin ulos kulttuuriväen lähes yksimielisesti kehuma Róbert Alföldi. Tämä nimittäin oli liian edistyksellinen ja kokeileva, konservatiivien mielestä suorastaan kansallisia klassikkoja rienaava, ja kaiken lisäksi julkihomo… Tilalle nostettiin Attila Vidnyánszky, takakarpatialainen eli Ukrainan unkarilaisvähemmistöä edustava, aiemmin Debrecenissä vaikuttanut teatterimies. Vidnyánszkyn uskollisuudesta kansallis-konservatiivisia perusarvoja kohtaan ei ole epäilystäkään: johtajakautensa alkajaisiksi hän muun muassa kutsui katolisen papin vihkimään teatterin uudelleen käyttöön.

Nyt Vidnyánszkyn Kansallisteatterissa ollaan esittämässä Arthur Honeggerin oratoriota Jeanne d’Arc polttoroviolla. (Oli muistaakseni Helsingin Kansallisessa joskus synkeällä 1970-luvulla, jolloin muistelen joutuneeni lukioluokkani kanssa sinne rahdatuksi.) Kuten Pusztaranger-blogisti kertoo, eilen ensi-iltansa saanut esitys kohautti jo etukäteen julkistetuilla kuvilla kohtauksesta, jossa Jeanne esitetään aikansa poliitikkojen kyynisten juonittelujen uhrina. Poliittista peliä havainnollistetaan valtaisilla pelikorteilla, ja näissä korteissa puolestaan näkyy kuvia EU-poliitikoista, joista monet nykyisen hallituksen tai sitä lähellä olevien tahojen ”itsenäisyystaistelu”-propagandassa on esitetty ”Unkarin vihollisina”, esimerkiksi saksalainen vihreä Daniel Cohn-Bendit (joka pari vuotta sitten EU-parlamentissa siekailematta nimitti pääministeri Orbánia tärähtäneeksi itsevaltiaaksi, joka on tuhoamassa maastaan demokratian) tai portugalilainen Rui Tavares, taannoisen Unkaria pakkotoimilla uhkailleen EU-mietinnön alullepanija.

(kuva linkitetty Pusztarangerin blogista)

Sitä en ole onnistunut uutisista näkemään, oliko korteissa kuvattuna myös EU:n talouskomissaari Olli Rehn, jota Unkarin valtionpankin johtaja György Matolcsy (taannoinen ”fairy tale” -valtionvarainministeri) äskettäin – oppositiomedioiden riemuksi – kehotti eroamaan, koska hänen talouspolitiikkansa on kuulemma pielessä.

Sitä vastoin nyest.hu-kielitiedeportaalin suomalais-ugrilaisiin ajankohtaisuuksiin erikoistunut Rénhírek-palsta on löytänyt tästä esityksestä toisenlaisen mahdollisen Suomi-kytköksen. Hvg.hu-uutisportaalin julkaisemassa kuvagalleriassa nimittäin näkyy kohtaus, jossa kaksi totista, tummapukuista pikkupoikaa kantaa paareilla haavoittunutta enkeliä kuin Hugo Simbergin taulussa ikään. Samaa aihetta on käytetty myös Nightwish-yhtyeen Amaranth-kappaleen videossa. Kyseisessä videossa (jota en jaksa ruveta katselemaan, joten luotan Rénhírek-palstan kertomaan) ilmeisesti myös haavoittunut enkeli joutuu lopussa poltetuksi.

Nyt sitten vain kysymään, onko Vidnyánszkylla tai hänen lavastajallaan lähipiirissään suomalaisen vientimusiikin harrastajia (kuten Rénhírek-blogisti olettaa) tai kenties vanhemman symbolistisen kuvaamataiteen tuntijoita. Ja vaikka suomalais-ugrilainen kielisukulaisuus ei enää isänmaallisille unkarilaisille kelpaisikaan, kelpaavatko uudemmasta suomalaisesta kulttuurista otetut virikkeet edelleen?

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: