”Kansakunta puolustautuu”

Kuluneen viikon poliittinen julkisuus on Unkarissa ollut täynnä sokean komondor-koiran tarinaa. Avovaimonsa mukiloimisesta epäilty kansanedustaja Balogh on ilmeisesti erotettu Fidesz-puolueen eduskuntaryhmästä mutta haluaa jatkaa riippumattomana parlamentaarikkona. Ja koko jutun olennaisimman aspektin tiivisti Galamus-sivustolla Mihály Andor kirjoituksessaan ”Mafiapomon valitus”. Lyhyesti: joka haluaa hallita maata mafiamenetelmin, joutuu valitettavasti käyttämään apunaan mafiosoja – täydellisen häikäilemättömiä, väkivaltaisia ja ahneita miehiä, jotka ovat tarpeeksi tyhmiä ollakseen koskaan kyseenalaistamatta Kummisedän valtaa tai omertàn lakia. Ongelmia syntyy, kun tällaisilla raivohärillä, jotka eivät ymmärrä kuin raakaa voimaa, yritetään pyörittää nimellisesti demokraattisia instituutioita kuten parlamenttia tai kunnallishallintoa.

Tämän alle on jäänyt kansainvälisesti otsikoihin päässyt ja jopa Hesarin pikku-uutisessaan noteeraama tapahtuma. Juutalaisten maailmankongressi pidetään tänä vuonna Unkarissa, pääministeri Orbánin nimenomaisesti kutsumana ja isännöimänä. Tarkoitus on kiinnittää huomiota siihen, että Unkarissa yhä elää Keski-Euroopan suurin juutalaisyhteisö, ja taittaa kärkeä niiltä Unkarin antisemitismin noususta kertovilta uutisilta, joita viime aikoina on maailmalle levinnyt. Odotettavissa oli tietenkin, että Unkarin äärioikeistolaiset ja avoimen antisemitistiset piirit, etenkin Jobbik-puolue, tulisivat mellakoimaan asian johdosta. Eilisessä, poliisin tiukkaan valvomassa mielenosoituksessa olikin sitten paikalla muutama sata ihmistä, punavalkoraitaiset, äärioikeiston symboliksi vakiintuneet ns. Árpád-raitaliput liehuivat ja ”isänmaalliset” tunteet kuohuivat, mutta väkivaltaisilta välikohtauksilta vältyttiin. Videokooste löytyy ainakin Index-uutissivustolta.

Nähtiin siis mielenosoitus, ja onhan noita nähty ennenkin. Muutama viikko sitten, holokaustin uhrien muistoksi järjestetyn ”Elämän marssi” -tapahtuman kanssa samanaikaisesti ”Kansallismieliset motoristit” -niminen liivijengi järjesti kilpailevan moottorinpärryttelytapahtuman otsikolla Adj gázt! eli ”Anna kaasua!”. (”Vitsikäs” viittaus tuhoamisleireihin ja joukkomurhiin oli taustoja tunteville ilmeinen.) Tai siis olisi järjestänyt, mutta se kiellettiin pääministerin mahtikäskyllä. Ei kun sittenkin järjestettiin jotain samanlaista… Samantapainen sekava tausta ja syntyhistoria oli myös eilisellä mielenosoituksella, ja tämä tausta on ehkä vielä mielenkiintoisempi juttu kuin se melkoisen yllätyksetön ohjelma, joka eilisessä mielenosoituksessa nähtiin. Tämän taustan valossa tapahtumia selostaa Galamus-ajankohtaissivustolla Ágnes Huszár, jonka kirjoitukseen tässä paljolti nojaan.

”Antisionistisen” mielenosoituksen järjestäjäksi oli alkuaan ryhtynyt Unkarin reformoidun (”kalvinistisen”) kirkon pastori Lóránt Hegedűs (nuorempi; hänen samanniminen isänsä oli reformoidun kirkon piispa, jolla unkarilaisen Wikipedian mukaan oli suuri osuus reformoidun Károli-yliopiston perustamisessa, kun järjestelmänvaihdoksen jälkeen kirkkojen omaisuuksia ja laitoksia palautettiin ja perustettiin uudelleen). Pastori Hegedűs toimi aikoinaan aktiivisesti äärioikeistolaisessa MIÉP-puolueessa, jota voi pitää Jobbikin edeltäjänä.

Unkarin reformoidulla kirkolla on uljas historia omine vastauskonpuhdistuksen aikaisine marttyyreineen, ja se on Unkarin kulttuurihistoriassa esittänyt merkittävää osaa. Viime aikoina kirkon maine on kuitenkin kriittisten tarkkailijoiden silmissä kärsinyt melkoisesti. Toisaalta reformoitu kirkko on turhankin tiiviisti kytköksissä nykyisiin maallisen vallan haltijoihin. Pääministeri Orbán on itse taustaltaan reformoidusta perheestä (aktiivisesti uskonnollisena ihmisenä häntä tuskin kukaan pitää, vaikka hän viime aikoina onkin puheissaan pauhannut ”Euroopan kristillisen perinnön” puolesta), ja ”inhimillisten voimavarojen” superministeri Zoltán Balog on reformoitu pappi. Ja toisaalta jotkut reformoidun kirkon vaikuttajat tuntevat vetoa vielä oikeammalle, äärioikeiston, revansismin (”Transilvania takaisin!”) ja antisemitismin suuntaan.

Juutalaiskongressin vastainen mielenosoitus oli kuitenkin reformoidulle kirkollekin liikaa, ja se vetäytyi tukemasta hanketta. Niinpä mielenosoitusta alkoi järjestää pastori Hegedűsin vaimo (joka aitounkarilaiseen tapaan käyttää pelkkää ”rouvanimeään”: Hegedűs Lórántné), Jobbik-puolueen kansanedustaja. Ensin oikeusistuin salli mielenosoituksen (muotovirheen takia: poliisi oli hautonut lupahakemusta liian kauan), sitten parhaillaan Portugalissa vieraileva pääministeri Orbán ilmoitti, että tällainen mielenosoitus ei sovi yhteen perustuslain hengen eikä kirjaimen kanssa, ja määräsi sekä korkeimman oikeuden että sisäministeri Pintérin käyttämään kaikkia mahdollisia keinoja mielenosoituksen estämiseksi. Ja mikä oli lopputulos? Mielenosoitus järjestetään, kenenkään estämättä. Ágnes Huszár selostaa:

Lauantaiaamuna siis lähdin kohti Hegedűsin suvun taloa. Mikä ei ole pelkkä sanonta vaan juridista todellisuutta. Szabadság térin varrella sijaitseva mahtava rakennus, jossa toimii myös ”Kotiinpaluun kirkko” (a Hazatérés temploma), on suurimmaksi osaksi Hegedűsin reformoidun pappissuvun omaisuutta. Kirkko vihittiin käyttöön 1940, jolloin ns. toisen Wienin päätöksen mukaisesti Pohjois-Transilvania liitettiin takaisin Unkariin. Juuri tuon menetetyn alueen ”kotiinpaluun” mukaan kirkko on nimetty. Rakennuksen yläkerrassa sijaitsee varsin pienikokoinen kirkkosali, jonka seiniä koristavat kuudenkymmenenneljän läänin [= entisen Suur-Unkarin] vaakunat. […] Rakennus oli reformoidun kirkon tavan mukaan alkuaan seurakunnan omaisuutta. 1990-luvun alussa […] piispa Hegedűs pyysi saada ostaa seurakunnalta rakennuksessa sijaitsevan upean, korinttilaisin pylväin koristellun ja omalla kotinäyttämöllä varustetun pappilahuoneiston. Seurakunta suostui pyyntöön ja myi jatkossa vielä useita asuntoja piispan lukuisille lapsille. Näin rakennus, pientä kirkkosalia lukuun ottamatta, siirtyi halvalla Hegedűsin suvun omistukseen. […]

Lauantaina aamukymmeneltä Szabadság térillä näyttää siltä kuin viikonloppuisin yleensä: ihmisiä kävelyllä, valokuvailevia turisteja. Vain lukuisat poliisit – mukana myös mustapukuisia TEK-erikoisjoukkojen miehiä – ja poliisiautojen vilkkuvalot osoittavat, että jotain on tulollaan. Läheiselle ”Marttyyrien aukiolle” (Vértanúk tere) kokoontuneet parisataa ihmistä laulavat jo kansallislaulua. Mielenosoitusta johtaa – miehensä puolesta – Hegedűs Lórántné. Hän tervehtii kokoontuneita, joille tämä mielenosoitus on ”rajalinnataistelu” (végvári harc, viittaus turkkilaisvallan aikana miehittäjiä vastaan taistelleisiin vastarintasankareihin), ja sitten kuullaan äänitteeltä pieni katkelma miehen puheesta, joka ”tänään ei voi olla täällä”. Kaiuttimista kuuluu Lóránt Hegedűs nuoremman ääni. Hänen kuuluisa viestinsä Shimon Peresille, Israelin presidentille, kuuluu näin: ”Valtaa se huora-äitisi, mutta älä meidän isänmaatamme!”

[Sitaatti on kansallisrunoilija Sándor Petőfin muuten vähemmän tunnetusta runosta vapaustaisteluvuodelta 1848, ja alkuaan suunnattu tietenkin ”saksalaisille” eli vihatuille Habsburgeille. Unkarin antisemitistit liittävät tämän siihen käsittämättömän laajalle levinneeseen uskomukseen, että Israelin juutalaiset olisivat ”valtaamassa” Unkaria ostamalla sieltä kiinteistöjä ja asuntoja, joihin heidän on tarkoitus massoittain muuttaa, jos tilanne Lähi-Idässä käy liian ikäväksi. Väittämän mukaan Shimon Peres olisi nimenomaan uhannut tarvittaessa vaikka ostaa koko Unkarin.]

Yleisö taputtaa innokkaasti ja nauraa hohottaa. Nuorisoa teepaidoissa, joissa lukee ”Pannoniasta ei tule Palestiinaa”, ”Alas Trianon” ja ”Eläköön Jobbik”, isiä lapset olkapäillä, vanhuksia pieni koira sylissä. Hampaattomia mummeleita árpád-raidallinen otsanauha päässä, nuoria naisia, joilla on isänmaallinen tatuointi rinnassa…

Lopuksi vielä tilaisuuden pääpuhuja, Jobbikin johtaja Gábor Vona ilmoitti nostavansa kanteen pääministeri Orbánia vastaan virka-aseman väärinkäytön johdosta: Orbánilla ei ollut mitään oikeutta kieltää mielenosoitusta.

Tänään pääministeri Orbánin on tarkoitus puhua Juutalaisten maailmankongressin avajaisissa. Ilmeisesti hän jälleen kerran yrittää vakuuttaa, ettei ole antisemitisti ja että Unkari on demokratia, jossa rasismia ei sallita ja jossa menneisyyden hirmuteoista kannetaan moraalinen vastuu ja otetaan oppia. Mutta miten kauan voi istua kahdella tuolilla? Miten kauan voi yrittää näyttää ”demokraattista” naamaa kansainväliselle julkisuudelle ja ”isänmaallista” sille kotimaiselle kahjojoukolle, jonka varaan omaa valtaa yritetään yhä tukevammin rakentaa?

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: