Kolmesta teestä kolmeen koohon, eli terminoitiinko Unkarin elokuva?

Sosialistisen Unkarin kulttuuripolitiikka 1950-luvun lopulta lähtien, Kádárin pehmodiktatuurin aikaan, oli tapana tiivistää kolmeen T-kirjaimeen: támogatni ‘tukea’, tűrni ‘sietää’, tiltani ‘kieltää’. Suoranaisia kieltoja ja hyllytyksiä tärkeämpää oli tämä kaikkien sisäistämä kolmijako: kaikki taiteentekijät tiesivät olevansa mielivallan alla, kaikkien oli mietittävä, minkä T-kirjaimen kohdalle heidän teoksensa virallinen vastaanotto sijoittuisi. HVG-lehden tuoreessa numerossa taas nykyisen oikeistokonservatiivihallituksen kulttuuripolitiikkaa luonnehditaan kolmen K:n politiikaksi: kiszervezés, kiéheztetés, kontroll eli ulkoistaminen, nälkiinnyttäminen, kontrolli. Taiteen resursseista päättäminen ja Unkarin taide-elämän edustaminen ulospäin on annettu tahoille, joiden ansiot ovat enemmänkin aatteiden tai henkilösuhteiden kuin varsinaisen ammattipätevyyden puolella. Joidenkin instituutioiden tai alojen hienot perinteet uhkaavat kokonaan katketa rahoituksen tyrehtymiseen. Eri taidelaitosten kesken valtio pelailee hajota ja hallitse -peliä: tietyt edustustarkoituksiin sopivat ja symbolisesti tärkeät kohteet, kuten valtionooppera (jossa vallanpitäjät runsas vuosi sitten gaalajuhlivat uuden perustuslakinsa voimaanastumista) saavat avokätistä rahoitusta, toiset taas kuolevat nälkään. Ja kaikki tietävät olevansa tarkkailtavina. Hari Kunzru, joka The New Yorkerin blogipalstalla äskettäin kirjoitti Unkarin kulttuurielämän romahduksesta, kertoo kaikkien unkarilaisten kulttuurihenkilöiden varovan sanojaan, ja useimmat kansainvälisesti tunnetut kirjailijat, joita hän yritti juttuaan varten tavoittaa, kieltäytyivät kommentoimasta kulttuuripolitiikan nykytilaa.

Viime aikoina jonkinlainen avoin kulttuuritaistelu on leimahtanut ns. Unkarin taideakatemian, Magyar Művészeti Akadémia, ympärille. Tämän akatemian perusti aikoinaan arkkitehti Imre Makovecz (1935–2011), ns. orgaanisen arkkitehtuurin merkittävin unkarilainen edustaja, jonka ajatusmaailmassa epäinhimillisen, konemaisen ja tasapäistävän sosialistidiktatuurin kritiikki yhdistyi puolimystisen ikiunkarilaisuuden palvontaan. Tästä kansallis-oikeistokonservatiivisesti ajattelevan taiteilijaryhmän perustamasta aatteellisesta seurasta sitten Orbánin hallitus teki uudessa perustuslaissaan virallisen elimen, jonka takana nykyään on melkoinen osa valtion kulttuuribudjetista. Erityisen kipakkaa kritiikkiä on kulttuuriväeltä saanut MMA:n nykyinen johtaja György Fekete.

fekete

 

Hopeahiuksinen kahdeksankymppinen Fekete on tehnyt ei-niin-huikean uransa sisustusarkkitehtinä sekä – mikä luultavasti lienee paljon tärkeämpää – poliitikkona kristillisdemokraattien, Fidesz-puolueen pienen tukipuolueen, riveissä. Viimeaikaisten kiistojen yhteydessä esiin on kaivettu hänen uransa alkuun liittyviä hämäryyksiä: Fekete ilmoittaa itse toimineensa vuoden 1956 aikaan kansalliskaartissa ja joutuneensa vangituksikin, mutta kuitenkin hän heti valmistuttuaan 1957 pääsi kunnon töihin ja aloittamaan uransa, mikä tuonaikaisissa oloissa tuntuu melko epätodennäköiseltä – jos Fekete olisi tosiaan aktiivisemmin osallistunut vuoden 1956 kansannousuun, hänet luultavasti olisi pidetty ellei vankilassa niin ainakin koulutustaan vastaamattomissa hanttihommissa vuosikaudet. Ajan mittaan ja etenkin järjestelmänvaihdoksen jälkeen Feketestä on joka tapauksessa kehkeytynyt tunnustava äärikonservatiivi, joka itse on suoraan vakuuttanut, että ”viis veisaa tästä modernista demokratiasta” ja olisi valmis kieltämään museoista kaiken ruman ja rienaavan taiteen. Index-portaalin videohaastattelussa Fekete ilmoittaa, että MMA:n jäseneksi kelpaavat vain ”yksiselitteisesti kansallismieliset” taiteilijat, jotka hyväksyvät Unkarin kodikseen kaikkine puutteineenkin ”eivätkä matkustele ulkomailla sieltä käsin solvaamassa unkarilaisuutta”. Viime viikkoina useat tunnetut taiteilijat ovat eronneet MMA:sta ja maininneet syyksi nimenomaan Feketen toiminnan.

Ehkä huikein romahdus nähtiin kuitenkin muutama päivä sitten. Unkarin Filmikatselmusta (Magyar Filmszemle), maineikasta tapahtumaa, jossa vuodesta 1965 lähtien on nähty lukuisia maailmankuulujakin unkarilaisia elokuvia, ei tänä vuonna järjestetä. Selitys on yksinkertainen, kertoi yhdessä harvoista vielä toimivista oppositioviestimistä, Klubrádió-radiokanavalla, Unkarin elokuva-alan liiton puheenjohtaja Attila Janisch viime torstaina (aiheesta uutisoi saksantaitoisten iloksi myös Der Standard). Ensi kertaa koko tapahtuman historiassa se peruutetaan siksi, että mitään näytettävää ei ole. Vielä viime vuonna (2012) Berliinin Hopeisen karhun voitti Bence Fliegaufin Csak a szél (Vain tuuli), amatöörinäyttelijöiden koskettavasti esittämä tarina romanien kokemasta syrjinnästä ja väkivallasta. (Ilmeisesti sekin saatetaan tulkita ”Unkarin solvaamiseksi ulkomailta käsin”, päätellen elokuvan lehdistötilaisuuden merkillisistä tapahtumista.) Nyt ohjaajamestari Béla Tarr puolestaan kertoo lopettaneensa elokuvanteon tuoreimpaan, vuonna 2011 valmistuneeseen, jo kehuttuun ja palkittuun ”Torinon hevoseen”. Ja tähän ilmeisesti loppui Unkarissa kaikki kunnianhimoisempi elokuvanteko? Syy on Janischin mukaan selvä: entinen riippumattoman säätiön varassa ollut elokuvien tuotantotukijärjestelmä on romutettu ja sen sijaan Orbánin hallitus on antanut tuotantotukien jakamisen yhden ainoan ihmisen käsiin. Andrew G. (Andy) Vajna (oppositioviestimissä tuota nimeä ei vahingossakaan näe unkarilaisessa muodossa Vajna András) on unkarilaissyntyinen kokenut Hollywood-tuottaja, jonka filmografiasta löytyy mm. Rambo-, Die Hard – sekä Terminator-elokuvia. Tämä mies on siis saanut vapaat valtuudet terminoida Unkarin elokuva-alan tähänastiset instituutiot, mutta ei ole ainakaan vielä kyennyt rakentamaan mitään niiden tilalle.

Unkarin kulttuurin ja politiikan tämänhetkisen tilanteen tiivistää Kristóf Varga mainiossa kirjoituksessaan satiirisessa Magyar Narancs -lehdessä (aivan niin, lehden nimessä on viittaus Bacsón mustaan klassikkokomediaan A tanú ja legendaariseen ”unkarilainen appelsiini” -kohtaukseen, jonka jo aiemmin linkitin tänne). Järjestelmänvaihdoksen jälkeen Kádárin pehmodiktatuurin turvissa suhteellisen mukavasti eläneet unkarilaiset eivät ole kyenneet työstämään uutta tilannetta: pienenevässä maailmassa ja yhdistyvässä Euroopassa heiltäkin vaadittaisiin kylmää järkeä, kielitaitoa, asiantuntemusta ja todellista kilpailukykyä. Näiden puute aiheuttaa ahdistusta, ja Orbán ja Fidesz-puolue ovat tulleet apuun viemällä kansansa turvaan ahdistukselta, pois pelottavan globalisaation näkyviltä – aivan niin kuin pastori Jim Jones aikoinaan johdatti lahkonsa Guyanan viidakkoon.

Tässä kolkassa syntyy tuo politiikka, joka kaipailee ”Itään” (saamatta vastausta tunteisiinsa) ja tuhoaa suhteemme länsimaihin; joka haastaa riitaa meidät yhä selvemmin ohittaneiden naapureidemme kanssa, ettei näitä voisi pitää esikuvina; joka kuittaa ulkomailta kuuluvat kriittiset mielipiteet kotimaan opposition ”tilaamiksi”; joka marssii ”Meistä ei tule siirtomaata!” -banderollien perässä, vaikka koko maa lakkaisi toimimasta ilman Saksan ja Hollannin kansalaisten maksamia tukiaisia. Näiden pyrkimysten kaikkein halvin ja näyttävin aines on kulttuuritaistelu. Eristäytymään pyrkivä yhteisö ei huoli unkarilaista kulttuuria niin kauan kuin se on tunnustettu ja arvokas osa maailmanlaajuisesta kulttuurista. Esimerkiksi Imre Kertészin Nobel-palkinnosta ei voi olla ylpeä, sehän merkitsisi ”ulkomaisen” tunnustuksen hyväksymistä. Siksi yhteisö vetäytyy omaan kulttuuriluolaansa, jossa se istuu nuotion äärellä Albert Wassin, József Nyirőn ja turul-kotkan seurassa, samalla kun György Fekete piirtää nokisella puunpalalla kallioseinään kuvaa Székesfehérvárin kuninkaanpalatsissa Tapani Pyhää tervehtivistä sumerilaisista.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: